부모 – 자녀 상호작용은 발달심리학, 아동 정신의학에서 전통적인 연구 분야로 자녀와 부모 간의 원활하고 긍정적인 상호작용이 자녀의 의사소통 능력 뿐 아니라 더 나아가 사회 관계 및 정서 능력 계발에 매우 중요한 영향을 미칩니다. 이러한 상호작용은 ‘관찰(observation)’ 방법을 통해 아동과 부모의 행동이 발생하는 과정과 결과를 직접 관찰하고 기록하는 과정의 연속이며 행동관찰에 있어서 객관성을 유지하는 것이 매우 중요합니다.
부모 자녀 상호작용에서 발생하는 모든 행동과 관련 내용을 동영상으로 촬영, 분석하고 이를 통해 부모 자녀 의사소통 방법, 형태 뿐 아니라 자녀의 의사소통적 반응에 대한 정보를 살펴봄으로써 발달 관련 연구를 수행할 수 있습니다. 예를 들어 Parent Child Early Relational Assessment(PCERA)에서는 먹여주기, 과제수행, 놀이, 분리-재결합을 진행하는 과정에서 부모와 자녀 간 발생하는 모든 상호 행동들을 비디오로 촬영하여 정서 행동적 특성, 그 관계의 질 또는 경향을 규명하고자 합니다.
부모 – 자녀 상호작용 연구에서는 대표적으로 아래와 같은 항목에 대하여 관찰, 분석할 수 있습니다.
- 부모(어머니)가 자녀를 대상으로 사용하는 언어 횟수, 지속시간
- 부모(어머니)가 자녀를 대상으로 사용하는 몸짓 횟수, 지속시간
- 자녀의 발화 반응 횟수, 반응률, 평균 및 표준편차
- 자녀의 몸짓 반응 횟수, 반응률, 평균 및 표준편차
관련 연구
- The Opportunities to Understand Childhood Hurt (O.U.C.H.) Laboratory, run by Dr. Rebecca Pillai Riddell, focuses on understanding how caregivers and children interact within the context of pain.
- At the Institute of Psychology of the University Paris Descartes in France, the general objective of Emmanuel Devouche’s research is to improve the knowledge about the exchanges of a baby within his or her social environment.
- As the best place to look at typical eating behavior is in the home, not in a lab setting, Edelson and her colleagues from the Nestlé Research Center in Sweden studied parent-child interactions during meal time using in-home studies.
- The Centre for Infant Cognition (CIC), at the University of British Columbia, in Vancouver, Canada, looked at minute eye gaze changes, hand gestures, and emotions of infants while they are observing a moral dilemma or social interaction, which is usually depicted in a puppet show.
관련 제품
Baby Facial Action Coding System(FACS)에 근거하여 생후 6 ~ 24 개월 영아의 얼굴 표정을 자동으로 분석하는 소프트웨어
Publications
Lee, R.; Skinner, A.; Bornstein M.H.; Radford, A.N.; Campbell, A.; Graham, K.; Pearson, R.M. (2017). / Infant Behavior and Development, 47, 62-71.
Edelson, L.R.; Mokdad, C.; Martin, N. (2016). / Appetite, 99, 138-148.
Buil, A.; Carchon, I.; Apter, G.; Laborne, F.X.; Granier, M. & Devouche, E. (2016). / Archives de Pédiatrie, Volume 23, 9, 913-920.